dimecres, 21 de desembre de 2016

Destacats de desembre


Experiències educatives
Treballem amb beebots i probots - Escola Nova de Maçanet de la Selva

Notícia d'interès
Institut S'Agulla: primer mural per promoure espais lliures de pintades a Blanes

Concurs
X Concurs d'Oratòria de la Selva (2016-2017)

L'aplicació ‘Cazadores de Rayos Gamma’ apropa l'astronomia a l'alumnat de secundària

RECURSOS                      

‘Cazadores de Rayos Gamma’ ja està online!

Ja es pot accedir online a l’aplicació que han desenvolupat a l’Institut de Física d’Altes Energies (IFAE) i que està pensada per apropar l’astronomia de molt alta energia als estudiants de Secundària. Els joves s’introdueixen en l’apassionant món de la física d’astropartícules de la mà de l'IFAE a través d’aquesta plataforma. 
Durant les nits d’observació amb els telescopis MAGIC (Major Atmospheric Gamma-ray Imaging Cherenkov) , els usuaris descobriran forats negres, quàsars i púlsars, a banda de les eines que fan servir els astrofísics per analitzar i visualitzar les dades que recullen de l’univers. 

L’observació es fa en quatre nits i, durant la cinquena, es planteja un repte, que s’ha de resoldre. Els estudiants que l’encertin podran participar en un sorteig per visitar els telescopis MAGIC, situats a l’illa de La Palma, i viure una veritable nit d’observació. 

Destinataris: alumnat de 4ESO i BAT 

dimarts, 20 de desembre de 2016

VIII Jornada de Diàlegs Educatius “La cultura matemàtica de les persones”

FORMACIÓ                       

VIII Jornada de Diàlegs Educatius “La cultura matemàtica de les persones”

Resultat d'imatges de matemàtiquesData: 28 gener
Lloc: UManresa - Fundació Universitària del Bages
Destinataris: Professorat d'Educació Infantil i de Primària.
Organitza: Umanresa i el grup “La cultura matemàtica de les persones”.

Es presenten dues xerrades i una bona diversitat de tallers “per mostrar, de la manera més pràctica possible, algunes característiques que hauria de tenir el significat de l’activitat matemàtica per generar aquesta «alegria que envaeix i impulsa les persones a lliurar-se a una activitat matemàtica exigent i plaent» (Carlos Gallego)

- Xerrada inicial “La vida matemàtica i el sentit de l’escola“, a càrrec d’Helena Forrellad i Antònia Fernández.
- Tallers simultanis:
        El cas dels bombons (6-12):  Albert Rigol (mestre jubilat) i Marcela Costanzi (Blanquerna)
        El paper de les notícies en una vida d’aula orientada a la comprenssió del món i de les persones
        (6-12) :  Juanjo López (CEIP Serralavella) i Tània Ollé (Esc. Cooperativa El Puig)
        La creativitat en els processos matemàtics dels infants (3-6): Toni Monclús (Escola Marta Mata
        La mesura com a procés d’experimentació (6-12): Iñaki Villanueva i Xavier Àvila
        Per què els avions fan la ruta que fan? (6-12): Neus Milà i Mercè Cuadras (Esc. Riera de Ribes)
        Sense llum no hi ha ombra (2-5): Rosa Canals i Dolors Feixas (Escola Cooperativa El Puig)
        Un iglú a l’aula (0-6): Rosa Maria Barnadas i Núria Borràs (Escola Riera de Ribes)
- Xerrada de cloenda “Les últimes respostes? No, les primeres preguntes!“, a càrrec de Carles Lladó i Casablancas.

Inscripcions i més informació

dilluns, 19 de desembre de 2016

X Concurs d'Oratòria de la Selva (2016-2017)

CONCURS                    

La Fundació Privada Catalana per a l'Ensenyament de l'Idioma Anglès i l'Educació en Anglès, i el Fons Joan Riera Gubau, convoquen el X Concurs d'Oratòria en llengua anglesa de la comarca de la Selva.

Va adreçat a alumnes del Cicle Superior d'Educació Primària i del primer cicle d'ESO de centres educatius de la comarca de la Selva.

INSCRIPCIÓ: Del 19 de desembre de 2016 fins el 23 de gener de 2017.

Consisteix en l'enregistrament en vídeo d'una exposició oral en llengua anglesa per part dels alumnes inscrits. Enguany, el tema de l'exposició és: "LA SELVA, FIRES I MERCATS". La durada de l'enregistrament és de 2 minuts per als alumnes de primària i de 3 a 4 minuts per als alumnes de secundària.

De l'1 al 20 de març de 2017. TRAMESA de les adreces, dels vídeos que es presenten al concurs,i que estan penjats al portal web del centre educatiu  a través del formulari corresponent. Per completar el procés, cal enviar també el formulari de participació.

En la fase final els alumnes seleccionats realitzaran, a banda d'una entrevista prèvia amb els membres del jurat, la seva intervenció oral en un acte públic a Auditori de Santa Coloma de Farners un dissabte al matí del mes de maig/juny per determinar.

Els premis són estades d'estiu d'aprenentatge de llengua anglesa.

Més informació

Pau Casals educa

RECURSOS                       

Pau Casals educa

imatge extreta de la web Fundació Pau Casals
La Fundació Pau Casals, amb l’objectiu d’apropar la figura de PAU CASALS  a tots els escolars de
Catalunya, ha engegat el projecte “CASALSEDUCA”, una pàgina web amb una gran varietat de recursos educatius i un recull d’activitats per a fer a l’aula.

El projecte, de moment dirigit a l’alumnat d’Educació Infantil i Primària, vol oferir als mestres materials per a treballar amb els seus alumnes, d’una manera vivencial, qui va ser Pau Casals en tota la seva dimensió d’home, músic i persona compromesa.

Pau Casals Educa
Oferta educativa del Museu Pau Casals

divendres, 16 de desembre de 2016

Fem escola plurilingüe: Termòmetre Lingüístic i Marc d'Ensenyament de Llengües Vives

 FORMACIÓ                      

Fem escola plurilingüe: Termòmetre Lingüístic i Marc d'Ensenyament de Llengües Vives

La Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’Institut d’ Estudis Catalans, està impulsant, amb la col·laboració del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, la recerca i el desenvolupament (R+D) d’una prova que permet fer un diagnòstic pedagògic de competència lingüística i pronòstic de l’amplitud de llengües que es poden aprendre

El Termòmetre Lingüístic és un instrument que ha de permetre programar l’ensenyament de llengües estrangeres de manera diversa segons les possibilitats dels alumnes.

Jornada formativa organitzada per la Societat Catalana de Pedagogia, amb conveni col·laboratiu amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya:
Data: 28 de gener de 2017.
Lloc: Institut Santiago Sobrequès (Girona).
Hora: de 9:15h a 14:15h.
Inscripció: gratuïta. 


Inscripcions i més informació

dijous, 15 de desembre de 2016

XXII Concurs el gust per la lectura

CONCURS                    

XXII Concurs el gust per la lectura

El Servei d’Immersió i Acolliment Lingüístics convoca el XXII Concurs El Gust per la Lectura, basat en la lectura i el treball de les obres i els materials didàctics corresponents.

S'estableixen set categories diferents (A, B, C, D, E. F i G), d’acord amb els nivells educatius dels alumnes participants. En cada categoria es podrà participar únicament en les obres que s’especifiquen a les bases del concurs.

Resum del procedimentTerminiDocumentació
Període d'inscripció
del 2 de novembre al 22 de desembre de 2016
Lliurament de treballs
del 27 de març al 21 d'abril de 2017
--

 Més informació

dimecres, 14 de desembre de 2016

Institut S'Agulla: primer mural per promoure espais lliures de pintades a Blanes

NOTÍCIA D'INTERÈS
S            
Institut S'Agulla: primer mural per promoure espais lliures de pintades a Blanes

Els tres instituts púbics de Blanes han sumat esforços per dur a terme un projecte per combatre la
problemàtica de les pintades i guixades que sovint embruten les parets d’edificis públics i privats. Aquest projecte està impulsat per les àrees d’Urbanisme i Ensenyament de l'Ajuntament de Blanes.

L’objectiu és conscienciar i sensibilitzar els joves sobre la necessitat de respectar les façanes. Se'ls ha proposant pintar un mural en un espai públic. D'aquesta manera s'ajuda a embellir diversos indrets situats arreu de Blanes. 

Els alumnes de l’Institut S’Agulla han escollit un local de l’Associació de Veïns de La Pedrera; l’Institut Serrallarga embellirà les parets de la pujada de l’escala lateral que porta fins la Plaça de l’Església (barri de Sa Carbonera); i l’Institut Sa Palomera ha escollit la paret d’un edifici de l’entrada del centre educatiu (barri de Mas Moixa).

Aquesta setmana han finalitzat els treballs del primer mural de l’Institut S’Agulla. Cap al mes de febrer es té previst l'actuació de l'Institut Sa Palomera, i l'Institut Serrallarga l'iniciarà al maig com a projecte interdisciplinari.

Els alumnes de l'Institut S'Agulla han estat dirigits i ajudats pel seu professor de Visual i Plàstica, Joan Colomer, i també puntualment per la integradora social del centre, Eva Planas.

El mural ha reproduït un dels indrets més emblemàtics i bells del Jardí Botànic Marimurtra de Blanes: el Temple de Linné. L'Institut S'Agulla ha tractat aquest projecte com un Servei a la Comunitat, ja que considera l'elaboració del mural com una acció plàstica amb un fort component de compromís cívic. Els alumnes han posat en joc els seus coneixements perquè els gaudeixin tota la ciutadania. Aquest projecte ha fet créixer la seva autoestima i la seva implicació com a ciutadans en la societat.

Enllaços a les notícies publicades a diversos mitjans:
Diari de Girona
Ràdio Marina
Ajuntament de Blanes
Blanesaldia.com
Tribuna Selvatana

dimarts, 13 de desembre de 2016

Informe Pisa 2015

NOTÍCIA D'INTERÈS            

Informe Pisa 2015
 
Per primer cop Catalunya es situa per sobre de la mitjana d’Espanya, de la Unió Europea i de l’OCDE en les tres competències avaluades.

Els resultats de l’informe PISA mostren que Catalunya és el país d’Europa i de l’OCDE que més ha millorat en competència cientificotecnològica, amb 12 punts més respecte l’anterior edició de 2012. Aquesta és una de les principals conclusions dels resultats de l’informe PISA que avalua cada tres anys les competències matemàtica, científica i comprensió lectora, i que en aquesta ocasió ha prioritzat l’àmbit científic i tecnològic –el 50% del total de les proves-.

Dossier informe Pisa 2015: resultats a Catalunya
Nota premsa Departament d'Ensenyament
Tots els resultats de l'Informe Pisa (per països i comunitats)

dilluns, 12 de desembre de 2016

II Certamen d’Oratòria. 2017

 CONCURS                     

II Certamen d’Oratòria. 2017

L’oratòria ensenya als estudiants a escoltar, a dialogar, a argumentar, a reflexionar i a sintetitzar, com a base fonamental per a una comunicació eficaç. L’oratòria és una habilitat i no pas un talent. Els resultats obtinguts dels tallers amb alumnes de diferents nivells educatius així ho demostren.

Objectiu: millorar les competències de comunicació oral i plurilingüe, incorporar l’oratòria com a complement de l’aprenentatge i mitjà d’enriquiment personal.
Destinataris: alumnat d'ESO, i de Batxillerat,
Llengües: català, castellà i anglès (en qualsevol de les tres llengües)
Inscripcions: fins al 15 de desembre

Bases del certamen i preinscripció

dimecres, 7 de desembre de 2016

Conferència: Epigenètica: Per què no podem clonar un dinosaure?

 FORMACIÓ                      

Conferència. Epigenètica: Per què no podem clonar un dinosaure?


L’ambient, l’aprenentatge, l’alimentació i molts altres factors de la nostra manera de viure modulen la nostra epigenètica, conformant-nos com a individus particulars i modulant les nostres capacitats. I aquesta epigenètica es mostra en ocasions ”capritxosa”, dificultant processos com la clonació. Per tant…fins a quin punt estem prop d’aconseguir recrear “Parc Juràssic»?

A càrrec de: Dra. Helena González.
Organitza: Aula Blanes.
Data: Dimarts 13 de desembre.
Hora: 20.00 h.
Lloc: Biblioteca comarcal de Blanes.

Més informació.

dilluns, 5 de desembre de 2016

37 Jornada internacional DIM. Tardor 2016: educació i tecnologia

 FORMACIÓ                      

 37 Jornada internacional DIM. Tardor 2016: educació i tecnologia 

Objectiu: millorar l'educació amb el suport de la tecnologia i mitjançant la innovació metodològica. 
Data: dimarts 20 de desembre
Lloc: Col·legi de Llicenciats de Catalunya. Barcelona
Inscripcions: gratuïtes.
Temàtiques centrals: 
  • La innovació/actualització central integral dels centres docents: relats dels centres de referència, projectes i investigacions.
  • Els recursos tecnològics: seleccions i bones pràctiques per a un ús educatiu.
  • Noves metodologies didàctiques: Thinking Based Learning, curriculum bimodal i aprenentatge servei a les aules, classe inversa, consideració de les intel·ligències múltiples.
  • Les competències docents
Més informació

divendres, 2 de desembre de 2016

Olimpíada de Geologia

 CONCURS                    

Olimpíada de Geologia

Amb l’Olimpíada de Geologia es pretén animar i implicar els estudiants en el coneixement d’aquesta ciència, tot remarcant la seva importància en el món actual i promocionant el seu progrés i desenvolupament.

Participants:
      - alumnes de batxillerat
      - alumnes de 2n cicle d’ESO (caràcter excepcional)
Inscripció: abans del 22 de desembre
Organitza: aepect i SGE amb la col·laboració del Departament d'Ensenyament i diverses universitats, entre altres.

Més informació

dijous, 1 de desembre de 2016

L'hora del codi

RECURSOS                       

L'Hora del codi és un esdeveniment mundial per a totes les edats que se celebra del 5 a l’11 de desembre. Més de 300 milions d'estudiants de 180 països hi participen i realitzen els tutorials de programació gratuïts que ens proposen. Només necessitem un ordinador connectat a Internet i una hora de temps.

La plataforma lliure més utilitzada és la web https://code.org/. Les noves activitats d’aprenentatge proposades enguany permeten escollir entre Minecraft (Microsoft) i Moana (Disney). Van acompanyades de vídeos i consells d'ajuda i la dificultat va augmentant progressivament.

També en podem trobar en d'altres webs. Destaquem Run Marco per als petits, Scratch per als grans (enguany us proposem el tutorial "Anima el teu nom").

Al CRP disposem de robots educatius (Bee-bots, Probots i Lego-Wedo) en préstec, una altra manera molt divertida de treballar la programació.

La programació i la robòtica comencen a entrar als currículums dels centres escolars d'arreu del món, també amb alumnes d'infantil. Les activitats es desenvolupen amb programes, aplicacions en línia i amb un ventall de robots educatius per a totes les edats. Seguint la mateixa línia, a partir de Secundària podran començar a crear aplicacions per a Android amb l'App Inventor.

Les activitats de programació i robòtica van més enllà de l'àmbit matemàtic i tecnològic: potencien el desenvolupament de moltes habilitats i competències en els alumnes. Entre les habilitats que es treballen destacarem el pensament estructurat i lògic, el pensament crític, les estratègies de resolució de problemes, la perseverança i tolerància a la frustració, el treball cooperatiu, la creativitat...

Recordeu que l'hora del codi és només un punt de partida per començar a incloure la programació en les activitats escolars. Participeu-hi!

Més informació: Al nostre Espai TICTAC trobareu l'anàlisi dels tutorials de code.org i l'accés directe a aquestes i d'altres activitats de programació en línia que podeu fer a l'hora del codi.

Dia mundial de la Sida 2016: recursos

RECURSOS                     

Dia mundial de la Sida 2016: recursos

El dia Mundial de la lluita contra la SIDA, celebrat mundialment l'1 de desembre, s'ha convertit en un
dels dies internacionals de la salut més reconeguts i és una oportunitat clau per crear consciència. Aquest dia se celebren a tot el món activitats per informar, prevenir i conscienciar sobre la SIDA. Va ser l'any 1998 quan Nacions Unides va acordar dedicar aquest dia a la seva sensibilització.

Recursos on line per treballar la SIDA a les aules:
Recursos eduCaixa
Recursos xtec