dijous, 23 de febrer de 2017

Nou site del Servei Comunitari de la Selva II

RECURSOS                          

Nou site del Servei Comunitari de la Selva II

Tenim el plaer de presentar-vos el nou site del Servei Comunitari de la Selva II.

Té la voluntat d’oferir un espai de consulta i d’informació sobre la formació que es du a terme des del Centre de Recursos amb tots els seus documents, recursos i altres enllaços d'interès. També té l'objectiu de donar a conèixer els projectes de Servei Comunitari que es porten a terme a la nostra zona.

Propostes educatives per treballar el 8 de març: Dia Internacional de les Dones

 RECURSOS                          

Propostes educatives per treballar el 8 de març: Dia Internacional de les Dones

El Departament d’Ensenyament en motiu del 8 de març, Dia Internacional de les Dones, proposa dur a terme una campanya de conscienciació a tota la comunitat educativa sobre la importància de visualitzar la participació de les dones en tots els àmbits de la vida posant en valor la seva contribució social i històrica, tot fomentant el seu apoderament com a protagonistes i creadores a través de la seva mirada.

Per aquest motiu, es proposa dur a terme ja sigui a nivell d’aula, centre o comunitat educativa, accions de sensibilització sobre la importància del paper de les dones tant en l’àmbit familiar com professional o acadèmic, mostrant el seu punt de vista i les vivències de les dones de l’entorn i que es pengin fotografies, dibuixos o vídeos acompanyats de les idees clau treballades al Twitter amb el hastag #amblanostramirada8m amb menció al Twitter del portal XTEC @xtec o compartir-ho a Instagram amb el mateix hashtag.

dilluns, 20 de febrer de 2017

5a edició del Congrés de Recerca d’Alumnes de Centres de Secundària (CRACS)

RECURSOS                          

5a edició del Congrés de Recerca d’Alumnes de Centres de Secundària (CRACS)

La Universitat de Girona convoca la 5a edició del Congrés de Recerca d’Alumnes de Centres de Secundària (CRACS)  per posar en valor l’esforç realitzat pels estudiants en el seu Treball de Recerca de Batxillerat.

Data: dimecres 26 d'abril de 2017.
Lloc: Facultat de Dret de la Universitat de Girona (Campus Montilivi).

Els estudiants que hi vulguin participar hauran d’enregistrar un vídeo per mitjà de qualsevol dispositiu (càmera, mòbil, tauleta...) per explicar, en un màxim de 2 minuts, el seu treball de recerca.

Entre tots els treballs que sol·licitin participar al CRACS, se’n seleccionaran un màxim de 25. Els vídeos finalistes es penjaran en aquesta pàgina web i es projectaran durant  el congrés.

Els estudiants  hauran de defensar la seva recerca responent a les preguntes que els formulin els membres d’un tribunal.

Període d’enviament de sol·licituds: del 20 de febrer al 17 de març de 2017.

Més informació

dijous, 16 de febrer de 2017

Premis per a treballs de Recerca de Batxillerat

RECURSOS                           

Premis per a treballs de Recerca de Batxillerat

Actualment hi ha diferents convocatòries de premis per a Treballs de Recerca de Batxillerat:
  • Qualsevol temàtica.
  • Àmbit científic i tecnològic.
  • Àmbit d'humanitats i ciències socials.
  • Temàtiques monogràfiques.
  • Àmbits territorials concrets.
Les podeu consultar al següent enllaç

dilluns, 13 de febrer de 2017

Projecte Comunitat de Pràctica Patrimoni i Escola (CoPPiE)

PROGRAMES-PROJECTES 

Comunitat de Pràctica Patrimoni i Escola (CoPPiE)
Durant la 2a Jornada Patrimoni i Escola, que va tenir lloc a l'octubre del 2016 al Museu d'Història de Catalunya, es va presentar el projecte de la Comunitat de Pràctica Patrimoni i Escola (CoPPiE).

En la trobada, es va proposar el projecte a la comunitat educativa i es va convidar als professionals a formar-hi part. La CoPPiE està formada per professionals diversos del sector educatiu, en concret per experts provinents dels equipaments culturals i per professionals del món de l’ensenyament, com ara tècnics i docents.

La CoPPiE vol promoure un canvi de perspectiva en el treball educatiu del patrimoni cultural. Vol avançar cap a un enfocament basat en el diàleg i el treball col·laboratiu amb els docents, alhora que contribuir a enfortir l'aliança entre patrimoni i escola amb l'objectiu d'incrementar la qualitat de l'aprenentatge dels alumnes. I ho vol fer des de la innovació, desenvolupant una didàctica competencial del patrimoni.

La CoPPiE es troba el darrer dijous de cada mes, al Palau Moja, a Barcelona.

Els resultats de la Comunitat de Pràctica es presentaran a la propera Jornada Patrimoni i Escola, que se celebrarà el primer cap de setmana d'octubre.

Els docents que puguin estar interessats a formar-ne part, es poden posar en contacte amb el CRP.

Més informació

dimecres, 8 de febrer de 2017

Activitats organitzades pel Centre d'Estudis Avançats de Blanes (CEAB-CSIC)

FORMACIÓ                       
 
Activitats organitzades pel Centre d'Estudis Avançats de Blanes (CEAB-CSIC)


Ecologia fluvial: Riuades
2 de març de 2017 · 16.30 – 18.30

Aquesta activitat pretén facilitar la comprensió entre el professorat dels efectes de la freqüència, magnitud i predictibilitat de les riuades en l’estructura i el funcionament de les comunitats de la fauna fluvial. La intenció és analitzar les estratègies de resistència i resiliència de les comunitats fluvials davant de les riuades i donar eines per a fer una diagnosi de cursos d’aigua propers amb els alumnes.
  
Paleobiologia: ensenyaments del passat per a gestionar el futur
20 de març de 2017 · 16.30 – 19.30

La demanda més important per part de la societat cap a la comunitat científica és la d'aportar capacitat predictiva. Els ecosistemes canvien constantment, moguts per motors naturals o per l’activitat humana, a escales temporals i espacials molt diferents. A part dels programes de monitorització i de l'estudi dels “arxius del passat”, la paleobiologia constitueix una de les aproximacions més eficients per estudiar aquest canvi a escala temporal ja que permet la identificació de patrons de canvi i de tendències. En aquest curs s’explicaran els fonaments en els quals es basa, es descriuran els principals arxius que s'utilitzen per obtenir informació del passat, i es realitzarà una senzilla sessió pràctica simulant l'estudi d'un testimoni de sediment marí.

Organitza: Centres d’Estudis Avançats de Blanes (CEAB-CSIC)
Lloc: Edifici CEAB. Ctra. d’accés a la cala de Sant Francesc, 14. 17300 Blanes
Inscripcions: Margarita Tur (mtur@ceab.csic.es / 972 33 61 01)

Més informació

dimarts, 7 de febrer de 2017

Inici del període de detecció de necessitats formatives. Pla de formació de zona 2017-18

FORMACIÓ                       

Inici del període de detecció de necessitats formatives. Pla de formació de zona 2017-18.

S'ha obert el període de detecció de necessitats formatives del Pla de Formació de Zona per al curs 2017-18:
  • Termini: del 6 de febrer al 10 de març
  • Publicació d'activitats aprovades al web: 17 de maig
Més informació

dijous, 2 de febrer de 2017

Taller de reglets

RECURSOS                           

Al CRP de Blanes s'ha fet un Taller de Reglets conduit per Ceci Martínez i Núria Florido del Col·legi Immaculada de Lloret de Mar amb l'assistència de més de 100 mestres d'escoles de la zona repartits entre els dies 1 i 2 de febrer.

El treball de les matemàtiques amb reglets torna a agafar força. Aquestes peces de fusta acolorida que representen els deu primers nombres naturals són utilitzades amb eficàcia per treballar continguts de numeració i càlcul des de l'observació i la manipulació.

Fases de treball amb els reglets:
  • Exploració lliure del material
  • Plantejament d'un repte/situació
  • Manipulació i experimentació
  • Descoberta/raonament
  • Verbalització de la descoberta
  • Representació gràfica
  • Formalització (amb llenguatge algebraic)
  • Transferència i aplicació a altres situacions

  Proposta d'activitats   

Dictat de reglets
Ensenyar un número i ells aixequen el reglet (o al revés)
Ensenyar un reglet i ells han d'aixecar el complementari del 10
Picar de mans i ensenyar reglet...
Amb els ulls tapats reconèixer els reglets o posar els reglets dins d'una bossa.
Cadena de càlcul amb reglets.
Plantilla quadriculada

Descomposició del número 10: De quantes maneres diferents el podem fer?
Suma, suma portant, resta, resta portant, multiplicacions
Treballar parells i senars, el concepte de doble
Construir nombres de diferents maneres
Representar un nombre de diferents maneres
Representar les taules de multiplicar amb reglets
El quadrat d'un nombre, divisió exacta i entera
Trobar tots els divisors, el màxim comú divisor i el mínim comú múltiple de dos nombres
Representar fraccions, sumar fraccions amb el mateix denominador i amb diferent denominador, comparar fraccions
Calcular el volum
Proposta de jocs diversos.




Consulteu la presentació utilitzada al taller:

Projecte Plàstic 0

PROGRAMES-PROJECTES
  
Projecte Plàstic 0

Al voltant de 300 alumnes de 5è de primària participen en el Projecte Plàstic 0, analitzaran els microplàstics de la sorra perquè els científics n’avaluïn els resultats.

Escoles participants: Escola Quatre Vents, Escola Pinya de Rosa, Escola Mossèn Joan Batlle, Escola Joaquim Ruyra, Escola Sa Forcanera, Escola Carles Faust, Escola Napoleó Soliva.

Objectiu: sensibilitzar i conscienciar als alumnes sobre la contaminació de plàstics i, concretament, dels microplàstics que poden entrar a la cadena alimentària i suposen un greu problema pel medi marí.

El CEAB compta amb diferents projectes de recerca científica dins de la plataforma Observadors del mar, que es coordina des de l'Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC). I un d’aquests projectes és el de Plàstic 0, que treballa per fer un diagnòstic global de la problemàtica dels plàstics a nivell de platges, costes, mars i oceans, i elaborar solucions conjuntes amb els principals actors implicats.

Les escoles participants, amb el suport del Centre de Recursos Pedagògics La Selva II, realitzaran la recollida de mostres de sorra seguint el protocol científic prèviament establert. Seguidament, els nens i nenes analitzaran les mostres per buscar i classificar els microplàstics que hi trobin. I per últim, les dades arribaran als científics del projecte Plàstic 0 a través de la plataforma de ciència ciutadana Observadors del Mar.

Durant aquesta setmana han començat els mostrejos a la platja de Blanes i se seguiran fent fins al juny. Cada escola té assignats uns dies i zones per a la recollida de mostres.

Les dades obtingudes seran molt valuoses perquè els científics involucrats en el projecte puguin respondre a algunes preguntes, com ara, si hi ha variacions de concentració de microplàstics en l’espai i en el temps o si s’acumulen més en unes o altres zones de la platja, per exemple.

Abans que acabi el curs, està previst tenir els resultats preliminars dels investigadors i seran els alumnes de l’Escola Mossèn Joan Batlle els que les analitzaran i compartiran amb la resta d’alumnes, la ciutadania i els gestors de l’entorn proper. L’escola Mossèn Joan Batlle liderarà el seguiment de la presència de microplàstics a la sorra de la platja de Blanes. L'escola forma part del projecte Escoles TANDEM de la fundació La Pedrera i té com a institució de referència el CEAB -CSIC de Blanes.